divendres, 3 de juliol de 2015

It's just a tampon


És cert i innegable que el fenomen selfie està incòmodament lligat al narcisisme i al "postureig", i a les ganes d’agradar a qui ens mira des del Facebook o el Whatsapp. Això ho tenim superat, i és una evidència que ja no ens molestem ni a discutir per massa òbvia. Ara sóc aquí, ara sóc allà, ara prenc el sol amb ulleres i tinc el cabell moll. D’acord, cap novetat.

Però quan sembla que hem assumit que som éssers pendents de l’aparença i que ens xala fotografiar-nos de mil i una maneres per compartir la nostra imatge per telèfons i xarxes, és estimulant descobrir que, de vegades, hi ha selfies que poden ajudar-nos a combatre injustícies o, com a mínim, a repensar la visió que tenim del món.

Aquests dies, al Regne Unit ha nascut una campanya per recaptar fons per millorar la situació de nenes de països en desenvolupament que no tenen accés a unes condicions mínimes d’higiene durant la menstruació. A part de donacions, la campanya impulsada per una ONG demana al públic que es faci selfies amb tampons i les pengi a les xarxes socials. L’objectiu és contribuir a trencar l’estigma que encara avui existeix sobre un procés tan natural com el cicle menstrual, ja que el fet que segueixi sent un tema tabú té una clara relació amb la discriminació que pateix la dona arreu del món.

En pocs dies, la xarxa s’ha omplert de fotografies d’homes i dones mirant a càmera amb un tampó i acompanyats del hashtag #JustATampon (que ve del lema: només és un tampó). Les selfies en qüestió volen canviar la percepció que encara es té de la regla, que continua sent una “cosa a amagar” tant a països pobres (com als que es destinaran els diners de la campanya) com a la nostra societat.  

Una bona mostra d’aquesta voluntat d’invisibilitzar la menstruació també al món “desenvolupat” la trobem, per exemple, en el tractament que se’n fa als anuncis de tampons i compreses, on l’únic que sembla important és que la dona entengui que, quan menstrua, ningú ho ha de notar. Aquest estiu, en una campanya de publicitat que imagino multimilionària, Tampax ha envaït les marquesines d’autobusos de pobles i ciutats amb la fotografia d’un cul femení lleugerament tapat amb una calça de biquini. La imatge del cul a banda de ser un clar exemple de cosificació de la dona, que es presenta del tot sexualitzada ve a dir que encara que tinguis la regla pots resultar “atractiva i sexi”, i ensenyar unes cuixes ben depilades i un banyador que és gairebé tan petit com un tanga, sense que ningú sospiti que tens “allò”.


La regla, tot i ser una experiència quotidiana per a milers de milions de dones del planeta, és tractada com un fenomen brut, i aquesta visió no és fortuïta sinó fruit d’un tabú  històric que des de fa segles l'ha relacionada amb la impuresa, el càstig i la imperfecció.  

Tot plegat, podria considerar-se només una anècdota si no fos perquè, a la pràctica, té efectes reals en la percepció que les dones tenim dels nostres cossos i de la nostra naturalesa, que sembla que haguem de corregir o perfeccionar. Més que enfocar la representació del període com una mena de vergonya que s’ha de patir en silenci i discreció, seria bo dedicar més temps a explicar a dones i nenes què és el cicle menstrual, quines són les seves fases, com ens afecten i què ens poden aportar.

Finalment, tampoc podem reduir-ho a ximpleria perquè resulta que aquest estigma antropològic també té repercussions en l’economia de les dones, des del moment en què a l’Estat espanyol, per exemple, s’aplica un IVA del 10% als productes d’higiene com les compreses i els tampons, tot i ser articles de primera necessitat per a la població femenina. Al Canadà aquest mes de juliol s’han eliminat els impostos sobre aquests productes, i a Austràlia i al Regne Unit hi ha enceses campanyes ciutadanes que ho reivindiquen i que recentment han aconseguit ser notícia.

Amb les fotografies de #JustATampon es vol lluitar contra l’estigma arreu del món i també exigir que el material d’higiene femenina estigui lliure d’impostos. Benvingudes siguin, en definitiva, selfies com les de #JustATampon, pensades per remoure consciències i esmicolar la foscor amb què, des de fa anys i panys, hem concebut la naturalesa dels nostres cossos. It’s #JustATampon, sí. Però les selfies amb tampons que circulen per Internet són, a més, una eina de denúncia i mobilització. 

[Article publicat a Núvol el 2 de juliol de 2015, i a Vilaweb el 9 de juliol de 2015]

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Comentaris