dijous, 30 de juny de 2016

Canviar les regles


Dos mesos després que una moció sobre la menstruació sacsegés els mitjans i les sobretaules de tot Catalunya (mai oblidarem aquelles tertúlies plenes d’homes encorbatats indicant-nos, esverats, com era això de tenir la regla), sembla que, mica en mica, el país ha tornat a la normalitat. De la regla, se’n parla a casa, no als plenaris. Als productes d’higiene íntima femenina se’ls aplica un 21% d’IVA (que és l’IVA dels article de luxe, no pas dels de primera necessitat). I a les escoles no hi ha ni rastre d’una mínima pedagogia menstrual (tampoc d’una educació afectiva ni sexual).

Tot torna a ser “normal”: als debats es parla de temes seriosos i si la menstruació és present a l’esfera pública és, únicament, a través dels fabulosos anuncis de compreses i tampons. Aquesta publicitat, però, no sembla molestar ningú. Tant és que repeteixi fins a la sacietat que la regla és una cosa “bruta” que cal amagar (són incomptables els anuncis en què s’insisteix en la discreció dels productes!); i tant hi fa, també, que el darrer anunci de Tampax asseguri que, si ho volem, podem “canviar” les nostres regles. 




Sota el lema El poder de cambiar tus reglas, l’espot publicitari d’aquest estiu mostra noies fent activitats frenètiques i esports d’aventura: el missatge a entendre és que la regla no ens ha d’impedir “estar com sempre”. I que si ens posem un tampó pearl d'aquests ja estarem "normals" i tindrem ganes de fer ràfting, escalar muntanyes, pujar al Shambala i llançar-nos en paracaigudes. Una meravella, vaja. 

Amb anuncis com el de Tampax Pearl ―tan moderns i divertits― lluny d’avançar, retrocedim. O, en tot cas, avancem encara més en això d’allunyar les dones dels seus propis cossos (que acaben semblant aliens). Mirant anuncis de compreses, les noies poden creure fàcilment que si quan menstruen no tenen ganes de ballar ni de saltar ni de llançar-se en tirolina és que alguna cosa, dins d’elles, no va com hauria d’anar. Perquè, encara que s’ignori, els dies en què es menstrua acostumen a ser dies de recolliment, en què l’organisme disminueix el seu ritme. Perquè som cícliques, per més que la societat ens vulgui lineals. I no es tracta de posar-se un tampó per poder estar “bé”. Es tracta de saber que hi ha fases, i que cada fase té els seus símptomes. I que és natural que hi siguin. I que és bo. I que és sa.


Apartant la menstruació del debat públic (és un tema de dones, quin disbarat!) fomentem el desconeixement del propi cos i deixem que moltes adolescents en tinguin com a única i desastrosa referència les performances cutres i perverses que orquestren multinacionals com Evax Tampax, per exemple. Parlar de la menstruació en un plenari va esgarrifar el país sencer. Però, en canvi, que anuncis com el de Tampax desvirtuïn la naturalesa del cos de la dona, alimentin un tabú històric i siguin una autèntica maquinària de fer negoci, no fa trontollar res.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Comentaris