Sorprèn veure amb quina alegria i facilitat tothom s’ha apuntat a compartir el vídeo de promoció del Saló Eròtic de Barcelona. Caram, quin èxit. El vídeo diu que som un país d’hipòcrites i de reprimits. I per això, suposo, qui l’ha compartit ho ha fet per reafirmar-se com una persona alliberada, moderna i que viu el sexe sense tabús. Mmhhh, però aquí hi ha alguna cosa que no encaixa, o que trontolla estrepitosament.
Resulta que el Saló Eròtic és un espai on, en una gran majoria, hi acudeixen homes i on la major part d’espectacles estan pensats per satisfer-los a ells. O, si no ho volem dir així, estan pensats, doncs, per reproduir un model de sexualitat on el desig es mesura segons el plaer dels homes i on el coit (en mil postures impossibles) sembla ser el primer. A les imatges dels voltants dels escenaris, de fet, sempre s’hi pot veure una munió d’homes excitats que fotografien i enregistren les performances. De dones, fixeu-vos-hi, n’hi ha moltes menys.
Resulta que el
patrocinador oficial de l’esdeveniment és Apricots, una cadena de prostíbuls de
Barcelona ("Queremos ser tu marca de puterío", diu l'eslògan). Al web del Saló Eròtic hi ha un enllaç directe a la seva pàgina dins de la
secció d’informació d’interès. A Apricots, evidentment, qui hi va també són
homes, com al saló. Les dones hi són, però amb un rol ben diferent: són cossos
en venda que qui vol pot comprar i fer servir per al seu plaer. En aquest cas,
l’amo del negoci també és un home. Es diu Alberto Javier Martínez i a internet és fàcil
trobar-lo en un perfil on explica que és un “empresari amb una
dilatada experiència en el món de la prostitució”. Ven cossos de dones i ho té muntat la mar de bé:
al web, que realment té un disseny molt atractiu, l’usuari pot seleccionar les
noies com si comprés per eBay. Les té classificades per categories: rosses,
grassonetes, mulates, madures... També es poden triar per nacionalitat:
romaneses, veneçolanes, russes, libaneses, cubanes... Crida l’atenció que gairebé totes
siguin de països més pobres que el nostre, però potser també és casual, això. I
en un altre dels menús de cerca el web et deixa seleccionar les noies segons
els serveis: francès natural, sexe anal, gola profunda... En un banner ben
vistós al centre de la pàgina s’hi llegeix: Francès facial
complet. Aquestes noies volen les vitamines que té la teva llet!
No cal dir que el
contacte que es doni entre les dones del catàleg i els puters de torn es
basarà en una relació de poder, on qui mana sempre seran ells, que són qui
posa els diners. Fes-me això, ara això altre... I ara deixa’t fer això, que a mi
em va bé. Tot molt igualitari, vaja. I
més en una societat on els homes tenen més poder que les dones i on les violències cap a elles (nosaltres) es perpetuen i es normalitzen de manera evident [1].
En fi, i per
resumir. Que de transformador aquest vídeo viral no en té res. Perquè si
realment volem ser una societat alliberada el que ens fa falta és alliberar-nos
de tot aquest imaginari misògen en què les dones s’entenen com un objecte per
passar-ho bé i que no demana res. El dia que el Saló Eròtic (per què no n’hi diuen pornogràfic, per
cert?) hi hagi tants homes com dones fent cues per
veure funcions on també es tingui en compte el seu plaer potser alguna cosa
haurà canviat, no ho sé... (personalment em costa entendre el sexe com a
espectacle i a canvi de diners). Però en tot cas, si ser una societat avançada
i desacomplexada consisteix a promocionar festivals on a les dones se’ns
representa com a nines inflables per alimentar fantasies troglodites mentre una
empresa intenta captar puters, és que les coses no van gens bé.
PD: El vídeo també l'ha dirigit un home, de nom Carles Valdés.
[1] Interessant recordar que el 98% de víctimes
de l’explotació sexual al món són dones, i no homes. O que en els casos de violencia
dins de la parella, en el 90% dels casos l’agressor és ell.